Procedura recenzowania artykułów naukowych w Zeszytach Naukowych Politechniki Rzeszowskiej jest zgodna z zaleceniami MNiSzW opracowanymi w formie broszury „Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce”, Warszawa 2011 r.
- Do oceny każdego artykułu redaktorzy tematyczni (naukowi) powołują co najmniej jednego niezależnego recenzenta.
- Redaktorzy tematyczni (naukowi) dobierają recenzentów najbardziej kompetentnych w danej dziedzinie.
- Między recenzentami i autorami artykułów nie występuje konflikt interesów; w razie potrzeby recenzent podpisuje deklarację o niewystępowaniu konfliktu interesów.
- Procedura recenzowania przebiega z zachowaniem zasad poufności –autorzy nie znają tożsamości recenzentów (single-blind review process).
- Każda recenzja ma formę pisemną i kończy się wnioskiem o dopuszczenie lub odrzucenie artykułu do publikacji.
- Nie są przyjmowane recenzje niespełniające merytorycznych i formalnych wymagań.
- Wstępnie zakwalifikowany przez redaktora naczelnego do wydania artykuł zostaje wysłany do recenzentów, którzy wypowiadają się na temat jego przyjęcia lub odrzucenia. Recenzenci mają prawo do powtórnej weryfikacji poprawionego tekstu.
- W przypadkach spornych powoływani są dodatkowi recenzenci.
- Uwagi recenzentów są przekazywane autorowi, który ma obowiązek poprawienia tekstu.
- Ostateczną decyzję o zakwalifikowaniu lub odrzuceniu artykułu podejmuje redaktor naczelny czasopisma, zasięgając opinii członków Komitetu Redakcyjnego.
- Kryteria kwalifikowania lub odrzucenia artykułu są zawarte w formularzu recenzji.
- Formularz recenzji znajduje się na stronie internetowej Zeszytów Naukowych.
- Nazwiska recenzentów współpracujących będą podawane raz w roku – w ostatnim numerze czasopisma, a także opublikowane na stronie internetowej czasopisma (nazwiska recenzentów poszczególnych publikacji lub numerów wydań czasopisma nie są ujawnione).
- Szczegółowe informacje nt. recenzowania artykułów oraz przebiegu prac w redakcji czasopisma i Oficynie Wydawniczej są opisane w wytycznych dla autorów artykułów naukowych.